Ana Sayfa » , , , , , , , , , » خواسته های حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) از حکومت ترکیه چه می باشد؟ Yazısını okuyorsunuz.

خواسته های حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) از حکومت ترکیه چه می باشد؟

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, دی ۱۳, ۱۳۸۹ - 0 comments
بعد از اینکه حزب د.ت.پ (حزب دست راست پ.ک.ک یا حزب دمکراتیک اجتماع) با مسائلی که بوجود آورد و سبب بسته شدن این حزب شد از فعالین رده اول این حزب چند ماهی از بوجود آمدن یک کنگره دیگری خبر دادند که اسم این کنگره، کنگره دمکراتیک اجتماع (د.ت.ک) می باشد. در اصل اگر چه برای اذهان عمومی ترکیه به نظر برسد که اسم جدیدی متولد شده باشد ولی در اصل همان اشخاص شناخته شده حزب قبلی یعنی د.ت.پ (حزب دمکراتیک اجتماع) می باشند. طبق قرار قبلی مشخص شده بود که کنگره دمکرایتک اجتماع (د.ت.ک) در تاریخ 18-19 سال 2010 در دیاربکر ترکیه شروع به فعالیت می کند ولی در تاریخ 20 دسامبر این کنگره شروع بعه فعالیت کرده و به اذهان عمومی رسید. در این مقاله در مورد این که اینکه این گره با چه هدف و نیتی شروع به کار کرد، زمان شروع به فعالیت، روابط پشت پرده این کنگره، رهبر و رئیس این کنگره و شخصی که این کنگره از آن حرف شنوی دارد، هدفی که دارد نتیجه اش چه خواهد شد و سوالات مشابه مورد نظر بحث خواهیم کرد.
کنگره دمکرایتک اجتماع و رهبر حزب کارگران کردستان
زمان تولد د.ت.پ (کنگره دمکرایتک اجتماع) در تاریخ 2007 در ماه اکتبر و در شهر دیاربکیر ترکیه می باشد. حتی در اولین کنگره به عبدالله اوجالان (رهبر حزب کارگران کردستان) و لیلا زانا فرصت سخرانی داده شد. در 26-29 دسامبر 2007 در این اجتماع و گردهمایی نمایندگان کنگره دمکراتیک اجتماع در جزوای 6 صفحه ای با نام "تغییر و اصلاح در سیستم اداری ترکیه و روش و مدلی برای حل مسئله کرد" در بین اجتماع پخش شده بود. این جزوه در بین روزنامه نگاران پخش شده بود و در تاریخ 30 دسامبر 2007 اعلان عمومی شده بود. در این جزوه 6 صفحه ای تمام مطالب نوشته و بیان شده از طرف نمایندگان کنگره دمکراتیک اجتماع مورد قبول واقع شده و نیز بر زبان آورده شده بود.
رهبر سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)، عبدالله اوجالان نیز با اشاره به حساسیت کردها به مواضع مطرح شده در این کنگره و نتیجه و پیشنهادات در جزوه ارائه شده بار دیگر از لزوم حل مسئله کردها به روشهای دمکراتیک سخن رانده بود. به خاطر مشکلات بیماری عبدالله اوجالان که از تبعید گاه امرالی در ترکیه به محل دیگری برای مداوا منتقل شده بود در این وانفسا از نقش رابط خود بین خلق کرد و دولت ترکیه به زبان آورده و خود را رهبر خلق کرد معرفی کرده بود(1).
کنگره دمکراتیک اجتماع دومین گردهمایی خود را در بنای د.ت.پ در دیار بکر ترکیه به تاریخ 12 ژوئن 2009 تشکیل داد. در این گردهمایی احمد ترک، امینه آینا، نمایندگان کنگره دمکراتیک اجتماع، روئسای شهرداری، چندین هنرمند، نویسنده، اشخاص آکادمیک، روزنامه نگاران آسوری – سورانی، نمایندگان علوی و یزیدیها شرکت داشتند. حتی به کنگره از طرف خانواده شیخ سعید نیز شرکت داشتند. 
در سخرانی آغازی کنگره نتیجه کنگره به دین صورت بیان شده که: در راه حل مسئله کرد به شیوه و مدل دمکراتیک قدرتمان بر پایه خلق کرد، نویسندگان کرد، احزاب شخصی و سازمانها (ان جی او) کرد، روشنفکران،  احزاب سیاسی کرد و ... می باشد. احد ترک در این گردهمایی با گفتن اینکه هر کس نقشش را به خوبی ایفا کند هر چه سریعتر به دوستی و صلح خواهیم رسید... و ادامه آتش بس سازمان تروریستی پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان) را یک قدم مهم ارزیابی کرده و از بدون قرار بودن حکومت ترکیه اندیشه ای داشته را بر زبان آورده بود.
احمد ترک با بیان اینکه حقوق کردهای ترکیه به رسمیت شناخته شده و نظامیان و افراد مسلح حزب کارگران کردستان اسلحه را زمین بگذارند و خارج میدان باشند(2) تا مادران گریه نکنند و ... با هم طراز قرار دادن نیروهای نظامی ترکیه و اشخاص سازمان تررویستی حزب کارگران کردستان که برای آموزش ترور اشخاص به کوه می روند و در کمپ های پ.ک.ک آموزش می بینیند در یک کفه ترازو قرار داد.
طلب های آزادی عبدالله اوجالان از تبعید گاه امرالی و کردستان خودمختار و آزاد
در دومین گردهمایی کنگره دمکرایتک اجتماع که در سال 2009 در دیاربکر ترکیه شکل گرفت دو پیشنهاد و خواسته بارز بود. اولین و مهم ترین آن کردستان خودمختار و آزاد و خواسته دوم آزادی بدون قید و شرط عبدالله اوجالان و بازداشت خانگی او بود. نتیجه های گردهمایی دوم که توسط سخنران مجلس بازگو شد بدین شکل بود که: جهت دهی  خلق ترک ترکیه توسط احزاب م.ه.پ (حزب ملی ترکیه) و ج.ه.پ (حزب خلق جمهوریت  برای دشمن فرض کردن خلق کرد، کنگره دمکرایتک اجتماع (د.ت.ک) باید در جهت تحقق منافع ملی خلق کرد واقع شده در جغرافیایی خاورمیانه را قدم بردارد، و تشکیل یک کنگره ملی خلق کرد از خلق های کرد ساکن در جغرافیایی خاورمیانه که متشکل از خلق های کرد چندین کشور از جمله ترکیه، ایران، سوریه، عراق و ... می باشد. کنگره دمکراتیک اجتماع برای از بین بردن و مقابله با بی ارادگی و بدون سازمان بودن خلق کرد! عبدالله اوجالان را به عنوان رهبر خود می داند و آزادی بی قید و شرط ان را نیز طالب می باشد. 
سخنگوی کنگره دمکراتیک اجتماع(د.ت.ک) از بایدی اجرائی شدن حقوق برابر خلق کرد ساکن ترکیه با خلق ترک، کردستان آزاد و خود مختار، برابری جنسیتی و ... و گنجانده شدن در قانون اساسی ترکیه خبر داد.(3)
گردهمایی عمومی چهارم کنگره دمکراتیک اجتماع (د.ت.ک) در بعد از ظهر آگوست سال 2010 در دیار بکر ترکیه آغاز شد. احمد ترک که سخنران آغازین مراسم بود از ایجاد کردستان آزاد و خودمختار سخن رانده و این مطالب را برزبان آورد:
کردستان آزاد و خودمختار از طرف مجلسمان (کنگره دمکراتیک اجتماع) با قاطعیت تمام پی گیری می شود. این پروژه در کنار هم زندگی کردن می باشد. درباره پروژه کردستان آزاد و خودمختار گروهی انتخاب و به خلق اطلاع رسانی خواهند کرد. اشخاص صاحب منصب در کنگره دمکراتیک اجتماع(د.ت.ک) با حکومت، عبدالله اوجالان و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) روشی برای حل مسئله جستجو کرده و با همه اشخاص و ارگانها دیدار خواهد کرد. کنگره دمکرایتک اجتماع(د.ت.ک) برای به هم پیوستن ملی خلق کرد تلاش خواهد کرد.
در کنگره 800 نماینده شرکت داشتند که هدف این نمایندگان برقرای و ایجاد کردستان آزاد و خودمختار اتفاق نظر داشتند. و در وحله ی بعدی نقش داشتن و نقش گرفتن عبدالله اوجالان رهبر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در مسئله فوق می باشد(4) 
کنگره دمکراتیک اجتماع چیست؟ نتیجه به عمل امده در گردهمایی آخر این کنگره
بر طبق مسائل گفته شده توسط حاکم شهر دیاربکر ترکیه در سال 2010 با توجه به مسائل ک.ج.ک (شاخه داخل شهری پ.ک.ک) کنگره دمکراتیک اجتماع به همراه عبدالله اوجالان رهبر سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان و همراهی وکلای اوجالان یکی از 4 پارادایم پرونده ک.ج.ک(شاخه داخل شهری سازمان تروریستی پ.ک.ک) می باشند. بر طبق گفته اوجالان از نظر وی حل مسئله کرد! بر اساس زیر می باشد: تشکیل و اجرای شدن مجالس محلی و شهری، آکادمی دمکراتیک سیاست، کنگره دمکراتیک اجتماع.  
ایجاد ارگانها و ان جی او ها شخصی برای رسیدن به این هدف و ایجاد ارتباط با خلق کرد از اهداف اساسی می باشد. در همین رابطه در منطقه احزاب و ارگانهای ایجاد شده شخصی باید زیر نظر کنگره دمکراتیک اجتماع(د.ت.ک) گرد آوری و جمع شوند. کنگره دمکرایتک اجتماع (د.ت.پ) برای انتخابات ترکیه با همراهی و رهبری سرکرده تروریستها عبدالله اوجالان آمادگی لازم را می بینند. برای انتخابات ترکیه به احمد ترک تعلیمات لازم داده شده است. حتی صحبت از دیدار رئیس جمهور عراق نیز جز دستور کار بوده است.(5)
در تاریخهای 18-19 دسامبر و در گردهم آیی کنگره دمکراتیک اجتماع (د.ت.ک) در دیاربکر ترکیه شکل گرفت و نتیجه به عمل آمده از این گردهم آیی به قرار زیر می باشد:
ایجاد کردستان آزاد و خودمختار با ایجاد و تعریف قوانین حقوقی در قانون اساسی ترکیه، نیروی دفاع و ارتش شخصی کرد، اقتصاد سوسیال، تاریخی، اکولوژیک و دیپلماسی مورد بحث قرار گرفت. در مورد خواسته و قسمت تاریخی زبان کردی باید در تمام سنین از ابتدائی تا دانشگاه به صورت محلی و شهرهای کرد نشین با تکثر اکثریت باید مقرر شود. 
در کردستان آزاد و خودمختار زبان رسمی کوردی و زبان ترکی به همراه لهجه های محلی، تحصیل و ...به صورت ذکر شده در قانون اساسی ترکیه باید محقق شود.  اسامی محلی، شهری، تابلوها و ... باید به صورت زبان کردی باشد و این مورد نیز در قانون اساسی ترکیه ذکر شود. 
بحث های ایجاد شده در کنگره دمکراتیک اجتماع بر مبنای کنفدرالیسم بوده یعنی کردهای متشکل از ساکن کشورهای ترکیه، ایران، سوریه، عراق و تشکیل دولت بزرگ کردستان در مناطق کرد نشین متشکل در اسامی کشورهای مذکور. به خاطر حل مسئله کردهای ساکن کشورهای مذکور ترم کنفدرالیسم و کردستان خود مختار و آزاد صحبت به میان آمد. به گفته رهبران کنگره خلقها و مناطق کردنشین کشورهای نام برده شده پارچه ها فراموش ناشدنی کردستان اند. و ایجاد کردستان خود مختار و آزاد مشکلی برای دولتهای منطقه نخواد آورد و چنین مسائلی نیز سخنی به میان آمد که فقط ایجاد کردستان آزاد و خود مختار برای حل مسئله کردهای منطقه خاورمیانه تلاش می کند.
مسئله دیگر بهره برداری از منابع اقتصادی و ... و منابع مناطق کردنشین باید بر عهده رهبران کردستان آزاد و خودمختار باشد. 
کردستان آزاد و خودمختار نمایندگانی در مجلس ترکیه نیز خواهد داشت که بر مسائل مرتبط با حقوق برابر و مسائل سیاسی مرتبط در این موضوع بحث و مذاکره کنند. در این وانفسا کردستان آزاد و خودمختار باید صاحب پرچم متفاوت از پرچم جمهوری ترکیه  یعنی پرچم کردستان و آرم و سمبل های خاص خود که متفاوت از ترکیه اند و بر پایه کرد و کردستان می باشند صاحب شوند. همچنین روابط کرد – ترک نیز باید تعریف جدیدی داشته و در راه جدیدی باشد.
در منابع حقوقی و قضائی باید حق و حقوق کردستان آزاد و خودمختار با توجه به قانون اساسی ذکر شده و محقق شود. قانون اساسی ترکیه باید از نو نوشته شده و بر اساس قانون اساسی اوروپا باشد(6).
در گرد همایی یاد شده به غیر از اعضای ب.د.پ(حزب دست راست سازمان تروریستی پ.ک.ک – حزب دمکراسی و صلح)، ک.ج.ک(شاخه داخل شهری سازمان تروریستی پ.ک.ک) و د.ت.ک(کنگره دمکراتیک اجتماع) اشخاصی که به غیر از این احزاب و سازمانها بودند شرکت جسته بودند از بیرون اجتماع و اذهان عمومی ترکیه به انتقاداتی مبنی بر زبان تند و سرد که همان زبان سازمان تروریستی پ.ک.ک با توجه به زور اسحله می باشد و یا سخنان رهبر تروریستهای پ.ک.ک عبدالله اوجالان همانند بوده و فرقی ندارند. 
تبدیل شدن نظامیان مسلح سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) به ارتش کرد (ه.پ.گ) از دیگر مسائل مطرح شده در گردهمایی می باشد. این نیرو و ارتش کرد به خاطر مسائل پیش رو و مسائل احتمالی که خلق کرد را تهدید کند بوجود می آید.
این ارتش و نیرو کارت بازی خواهد شد؟ این نیرو و ارتش توسط شهرداری و دولت منطقه اداره خواهد شد؟ و ...(7)(8)
نتیجه:  
در طی بازگشائی روند سیاسی ترکیه که با نام آچیلیم (مسئله حل خلق کرد! و فرآینده دمکراتیزه شدن ائتنیکها و مذاهب در ترکیه) توسط حزب آ.ک.پ (حزب اقتدار و توسعه فعلی که در حکومت قرار دارد) صورت گرفت خط قرمزهای فراوانی مانند یونیتار بودن و قانون اساسی ترکیه و ... بر زمین زده شد. در این زمان کنفدرالیسم (متشکل از خلق کردهای ساکن کشورهای ترکیه، ایران، سوریه، عراق)، فدرالیسم، ایجاد کردستان آزاد و خودمختار، بخشش رهبر سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) یعنی عبدالله اوجالان، رهبری اوجالان به عنوان رهبر خلق کرد و ... مانند نان و پینر سر سفره ها آمد
و روزی نیست که مدیای ترکیه و افکار عمومی ترکیه بر چنین مسائلی نیاندیشند. خلق ترکیه نیز به سوی عادت داده شدن به این مسائل جهت داده می شود. چنین به نظر می رسد که حزب اقتدار (آ.ک.پ) به خواستهای معصومانه این طیف اعتراضی ندارد. در این وانفسا د.ت.ک(کنگره دمراتیک اجتماع) شروع به جمع کردن نیروهای با افکار رادیکال از هنرمندان، گروهها و سازمانهای شخصی (ان جی او)، سیاسیون و ... کرده است. موضوع جالب و تامل برانگیز ندیدن حرکات ادامه دار رادیکال اوجالان که توسط کنگره دمکراتیک آزاد ادامه می یابد می باشد ...
مترجم: اومود اورمولو   
سخنان مترجم:
حزب کارگران کردستان که به صورت مخفف پ.ک.ک نامیده می شود یک سازمان با تعاریف تروریستی می باشد که بر مبنای ناسیونالیسم افراطی کرد و مبارزه مسلحانه تا رسیدن به اهداف خویش در حدود نزدیک به 30 سال پیش در ترکیه ایجاد شده است. رفته رفته مانند دیگر گروههای رادیکالیسم و تروریسم دنیا این گروه به شاخه های متعددی مبدل گشته است. دست راست سیاسی این گروه در این سالها با عناوین مختلف در مجلس ترکیه حضور داشته و چیزی به جز سخنان رهبران این سازمان بر زبان نیاورده است. هم اکنون نیز با توجه به مسائل سیاسی ترکیه و نزدیک شدن به انتخابات در ترکیه این سازمان ابتکارعمل بیشتری کسب کرده و کشاندن بحث های رادیکالیسم به داخل اجتماع شده است(پروپاگاندای سیاسی). سازمان حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) دارای شاخه داخل شهری به نام ک.ج.ک که در امور دولتی ترکیه ریشه دوانده می باشد که منابع ملی و دولت ترکیه را سازمان ک.ج.ک با پول شوئی و به عناوین مختلف به حزب کارگران کردستان می رساند و آنرا تغذیه می کند. حزب کارگران ترکیه در مبارزه مسلحانه بر علیه دولت ترکیه تا کنون 30.000 نفر را به عناوین مختلف از قبیل بمب گذاری، ترور و ... از بین برده است که در این لیست بلند بالا 750 کودک نیز جای می گیرند. همانطور که از تنی چند از خواسته های این گروها رادیکال و ناسیونالیسم افراطی کرد در مقاله ذکر شده است نشان از ماهیت رادیکال و افراطی این گروه می باشد که در منطقه پر تنش خاورمیانه ظهور طالبان، القاعده و ... جدیدی را به نام حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) یادآوری می کند. بی شک خلق کرد نیز مانند دیگر ملل خاورمیانه باید به حقوق برابر و روند دمکراتیزه شدن خلق ها و کشورها بپیوندند ولی سخن اینجاست که با قدرت سلاح آیا می توان هر خواسته ای را به دست آورد؟ این طور رادیکالیسم و ترور جای روندهای دمکراتیک و مدنی را نمی گیرد؟ فردا روزی در منطقه اگر به جای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) یک گروه دیگر اسلحه به دست گرفته و خواستار تشکیل ... بزرگ، خودمختار و آزاد شود آیا باز هم باید این مناطق را به این گروه رادیکال بخشید؟ می دانید که سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان بر بسیاری از مناطق آزربایجان و ترک نشین ایران و ترکیه را نیز جز کردستان به دنیا معرفی می کند و به انواع و اقسام راهها برای مردم منطقه تاریخ سازی می کند. بی شک در حکومت ترکیه مانند دیگر حکومتهای منطقه رفتارها، قانون ها و ... آنتی دمکراتیک وجود دارد ولی بازنویسی و تصحیح این موارد لزومی به مبارزه مسلحانه و تروریسمی نمی باشد. گرچه که روند دمکراتیزه شدن ترکیه با استاندرادهای اوروپایی به شدت پیش میرود. ایجاد کانال تلوزیونی به زبان کردی، ذکر حقوق برابر خلق کرد با خلق ترک، تحصیل به زبان مادری، خروج کلمه ترک از قانون اساسی ترکیه و ... هزاران مورد دیگر از این اقدامات می باشند.     
منابع مقاله:
[1] Ferit Aslan, “Demokratik Toplum Kongresi Bildirgesinde Leyla Zana Etkisi”, 31.10.2007, http://www.milliyet.com.tr/2007/10/31/son/sonsiy33.asp     
[2] DTK’ya katılan DTP’liler dışındakilerin kimlikleri için bkz: “Türk: Çözümsüzlüğün Kaynağı Kürtler Değil”, 13.06.2009, http://www.argun.org/page/37/?s=argun
[3] “Demokratik Toplum Kongresi: Sert Bildiri”, 13.12.2009, http://www.cnnturk.com/2009/turkiye/12/13/demokratik.toplum.kongresi.sert.bildiri/555262.0/index.html
[4] Mehmet Altan, “Yeni Bir Şans: Demokratik Toplum Kongresi”, 24.08.2010, http://www.stargazete.com/gazete/yazar/mehmet-altan/yeni-bir-sans-demokratik-toplum-kongresi-288105.htm
[5] “Demokratik Toplum Kongresi ‘Özerkliği’ Tartıştı”, 08.08.2010, http://www.cnnturk.com/2010/turkiye/08/08/demokratik.toplum.kongresi.ozerkligi.tartisti/586001.0/index.html
[6] “Demokratik Toplum Kongresi Nedir?”, 9.08.2010, http://www.trt.net.tr/haber/HaberDetay.aspx?HaberKodu=f058a861-a1ee-467b-8c08-c4c3ab152490
[7] Demokratik Özerk Kürdistan Konfederalizm Talebi”, 19.12.2010, http://www.kurultay.net/haberler/son-dakika-haber/demokratik-toplum-kongresi-taslagi-tamamlandi-2010-12-19.html
[8] Namık Durukan, “Kuzey Irak Bayrağı DTK’nın Gündeminde”, Milliyet, 21.12.2010.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya